Sider

fredag 21. februar 2014

Animasjonsfilm i skolen



I kunst og håndverkstudiet mitt har vi fått i oppgave å presentere en film fra utstillingen «Animert i 100 år», en utstilling som viser glimt fra norsk animasjonsfilms start i 1913 frem til i dag. Vi skal også lage et undervisningsopplegg på to timer til denne filmen med utgangspunkt i et kompetansemål for målgruppen vår 1. – 7. trinn. 

 

Presentasjon av filmen 

Jeg har valgt å presentere filmen «Olavs første skitur» fra 1991. Det er en enkel tegnet film på fem minutter laget av Terje Bomann-Larsen og Odd Martin Nordgaard (lyd). Filmen er basert på boken til Bomann-Larsen med samme navn utgitt på Cappelen forlag i 1990. Boka er skrevet på vers, og i filmen blir denne teksten lest opp av Minken Fossheim.
Filmen handler om Olav som kom fra Danmark som ung og ble prins i Norge. Og som alle nordmenn måtte han lære seg å gå på ski..(filmarkivet). Med søte tegninger og humoristiske innslag får vi høre historien om prinsen som skal lære å stå på ski. Han møter en snakkende hare i skogen som hjelper ham med skiteknikken. De to møter reven, og da er det Olav som må hjelpe harepus. Til slutt ser de noen rare spor i snøen, og haren løper og gjemmer seg. Men det er bare far og mor, som ikke er kommet særlig lenger med skitreningen sin.
Denne filmen er satt sammen av få bilder og til tider står bildene lenge slik at det oppleves nesten som stillbilder. Lyden er opplesingen av versene og musikk.
Bildene er tegnet med enkel, humoristisk strek. Bildene er tegnet med dybde i form av overlapping og noe perspektiv. Jeg antar fargen er lagt på med akvarell. 

Undervisningsopplegg 

Filmen «Olavs første skitur» tenker jeg at vi kunne bruke som utgangspunkt for egne tegneserier og diskusjon omkring tegneserier, animasjon og multimodale tekster. Jeg tenker at dette er en ganske barnslig film, men dens enkelhet gjør den egnet til å snakke om sammen hengen mellom tegneserie og film. Innholdet kan også knyttes til andre aktuelle tema i andre fag. Mange av målene innen K&H kan komme inn under opplegget, men jeg ville lagt opp til en dobbeltime med utgangspunkt i følgende: 

Kunnskapsmål:
Mål for opplæringen er at elevene skal kunne lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film

Lokale læringsmål:
Kunne lage en tegneserie på minimum fem ruter
Kunne bruke virkemidlene sentralperspektiv, overlapping og forminsking i bilder
Kunne tegne frem en karakter som er gjennomgående i serien. 

Oppgave:
Hent inspirasjon fra filmen «Olavs første skitur» og lag en tegneserie med minimum fem ruter hvor du beskriver hendelse i snøen fra virkeligheten eller fantasien. 

Vurderingskriterier:
Evne til å fortelle historien ved hjelp av bilder og tekst slik at den blir enkel å forstå for andre.
Evne til å bruke virkemidler som perspektiv, overlapping og forminsking i bildene.
Evne til å få frem en karakter som er gjenkjennelig i bildene.


En videreføring av denne oppgaven kunne være at vi hadde delt klassen i grupper på tre – fire elever, og latt dem tatt utgangspunkt i en av historiene de hadde tegnet, og laget en bakgrunn/kulisse i A3 format, og figurer som kunne bevege seg på denne bakgrunn. Deretter kunne de fotografert ca 100 bilder og satt dem sammen i MovieMaker eller alternativt program (som for eksempel (OpenShot Video for Linux). Her kunne de lagt til musikk til filmen og eventuelt tale. På den måten ville de også få opplevelsen av sammenhengen mellom tegneserie og film.

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar