I kunst og håndverkstudiet mitt har vi fått i oppgave å presentere en film fra utstillingen «Animert i 100 år», en utstilling som viser glimt fra norsk animasjonsfilms start i 1913 frem til i dag. Vi skal også lage et undervisningsopplegg på to timer til denne filmen med utgangspunkt i et kompetansemål for målgruppen vår 1. – 7. trinn.
Presentasjon av filmen
Jeg har
valgt å presentere filmen
«Olavs første skitur» fra 1991. Det er en enkel tegnet film på fem minutter
laget av Terje Bomann-Larsen og Odd Martin Nordgaard (lyd). Filmen er basert på
boken til Bomann-Larsen med samme navn
utgitt på Cappelen forlag i 1990. Boka er skrevet på vers, og i filmen blir
denne teksten lest opp av Minken Fossheim.
Filmen
handler om Olav som kom fra Danmark som
ung og ble prins i Norge. Og som alle nordmenn måtte han lære seg å gå på ski..(filmarkivet). Med søte tegninger og
humoristiske innslag får vi høre historien om prinsen som skal lære å stå på
ski. Han møter en snakkende hare i skogen som hjelper ham med skiteknikken. De
to møter reven, og da er det Olav som må hjelpe harepus. Til slutt ser de noen
rare spor i snøen, og haren løper og gjemmer seg. Men det er bare far og mor,
som ikke er kommet særlig lenger med skitreningen sin.
Denne
filmen er satt sammen av få bilder og til tider står bildene lenge slik at det
oppleves nesten som stillbilder. Lyden er opplesingen av versene og musikk.
Bildene er
tegnet med enkel, humoristisk strek. Bildene er tegnet med dybde i form av
overlapping og noe perspektiv. Jeg
antar fargen er lagt på med akvarell. Undervisningsopplegg
Filmen «Olavs
første skitur» tenker jeg at vi kunne bruke som utgangspunkt for egne
tegneserier og diskusjon omkring tegneserier, animasjon og multimodale tekster.
Jeg tenker at dette er en ganske barnslig film, men dens enkelhet gjør den
egnet til å snakke om sammen hengen mellom tegneserie og film. Innholdet kan også
knyttes til andre aktuelle tema i andre fag. Mange av målene innen K&H kan
komme inn under opplegget, men jeg ville lagt opp til en dobbeltime med
utgangspunkt i følgende:
Kunnskapsmål:
Mål for opplæringen
er at elevene skal kunne lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom
tegneserier og film
Lokale læringsmål:
Kunne lage
en tegneserie på minimum fem ruter
Kunne bruke
virkemidlene sentralperspektiv, overlapping og forminsking i bilder
Kunne tegne
frem en karakter som er gjennomgående i serien.
Oppgave:
Hent
inspirasjon fra filmen «Olavs første skitur» og lag en tegneserie med minimum fem
ruter hvor du beskriver hendelse i snøen fra virkeligheten eller fantasien.
Vurderingskriterier:
Evne til å
fortelle historien ved hjelp av bilder og tekst slik at den blir enkel å forstå
for andre.
Evne til å
bruke virkemidler som perspektiv, overlapping og forminsking i bildene.
Evne til å
få frem en karakter som er gjenkjennelig i bildene.
En
videreføring av denne oppgaven kunne være at vi hadde delt klassen i grupper på
tre – fire elever, og latt dem tatt utgangspunkt i en av historiene de hadde
tegnet, og laget en bakgrunn/kulisse i A3 format, og figurer som kunne bevege
seg på denne bakgrunn. Deretter kunne de fotografert ca 100 bilder og satt dem
sammen i MovieMaker eller alternativt program (som for eksempel (OpenShot Video
for Linux). Her kunne de lagt til musikk til filmen og eventuelt tale. På den
måten ville de også få opplevelsen av sammenhengen mellom tegneserie og film.
Kilder:
Aasheim,
Bente (2008), Fra bildeanalyse til
animasjonsfilm Hentet fra: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.mediepedagogene.no%2Fwp-content%2Fuploads%2FFra-bildeanalyse-til-animasjonsfilm.pdf&ei=qGQGU8W2MsmG4ATX34DoDw&usg=AFQjCNHp_DQRgu7NHUh1i4DxQlNBaB05PA&sig2=iS9saBM2M71TSpASUnea9w
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar