Sider

lørdag 23. november 2013

Blogg som læringsressurs i kunst og håndverkfaget

Som del av mitt arbeidskrav i Kunst og håndverk 2 ved Høgskolen i Telemark avd. Notodden skriver jeg her et innlegg om hvordan en kan bruke blogg som læringsressurs i kunst og håndverkfaget i skolen. 

LK 06 vektlegger det digitale i kunst og håndverkfaget både i kompetansemålene og i de grunnleggende ferdigheter. 

Det å bruke blogg i kunst og håndverk gir elevene mulighet til å oppøve de grunnleggende ferdighetene å bruke digitale verktøy, og å skrive på en god måte. Elevene får mulighet til å presentere arbeidet sitt for et bredere, mer reelt publikum. I tillegg åpner det i stor grad for tverrfaglig samarbeid. (Lepperød med f. 2013). Jeg tenker også at det vil øke elevenes motivasjon til å lage presentasjonene når det gjøres i en blogg.  I bloggen får de i tillegg til å dokumentere prosessene sine, mulighet til å begrunne valg og reflektere over eget arbeid på måte som ligger mer opp til dagens kommunikasjonsmåter, gjennom sosiale medier. I tillegg gir det mulighet for vurdering av medelevers arbeider og grunnlag for vurderingen av elevene hvor prosessen, og ikke bare produktet, får betydning. Ved å arbeide på denne måten tenker jeg en legger til rette for økt læringsutbytte i faget.  

       Under den grunnleggende ferdigheten å kunne bruke digitale verktøy i kunst og håndverk, står det at elevene skal bruke disse verktøyene til både å søke og produsere informasjon i tekst og bilder. Bloggen er et sted for å publisere både tekst, bilder i multimodale tekster for et publikum. Slik får elevene mulighet til å oppøve evnen til å lese også bilder og virkemidler i disse. Elevene skal også sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger (LK 06: udir.no ). Dette er noe de kan arbeide med i multimodale tekster som publiseres på nett. Ved å bruke andre blogger som forbilder, kan de også se hva som fungerer bra og hva som fungerer dårlig. 

Arbeid med bildebehandling, animasjoner og film er en viktig del av kunst og håndverkfaget. Elevene skal fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt (LK 06: udir.no ). Dette egner seg godt til publikasjon i blogg. På denne måten kan også foreldre og andre interesserte få se det elevene har laget med. Når elevene vet at andre skal få se det de har laget, gjør de seg gjerne mer flid i arbeidet, noe som igjen er med på å øke læringsutbyttet.

Elevene skal i følge LK 05 lære om holdninger til kildekritikk, personvern og kjennskap til regler om opphavsrett (LK 06: udir.no ). Dette inngår som en naturlig del av arbeidet med blogg. Elevene må sammen med lærer vurdere hva som skal med i bloggen og hva en kan bruke av egne bilder og andres bilder, vurdere kilder og kildehenvisninger. Ved å arbeide systematisk med dette over tid, vil elevene få en naturlig læringsprosess og oppøve evnen til kritisk blikk på egne og andres publisereringer. 

Dersom en skal bruke blogg i barneskolen, tenker jeg det er en fordel at bloggen er styrt av voksne for å ha kontroll på det som blir publisert og holde den faglig. Skolen eller klassen kan ha en blogg, eller kunst og håndverklærerne har en egen blogg hvor klassene presenterer sine arbeider. 

I bloggen er det mulig å linke til andre blogger eller nettsteder med nyttig informasjon for elevene. En kan legge linker til programmer, informasjon, egne eller andres instruksjonsvideoer på f.eks. YouTube. Filmene kan elevene eventuelt se hjemme før de kommer til skolen for å få bedre tid til det skapende arbeidet i undervisningstiden når læreren er tilgjengelig. Slik er vi inne på det som kalles flipped classroom som Moldeklev beskriver her. Denne metoden er mye brukt i matematikk, men kan etter min mening være nyttig som gjennomgang av teoristoff i K&H, og kanskje i fremtiden også praktiske innlæring av teknikker slik at elevene har prøvd hjemme, og vet hva de sliter med når de kommer til skolen. 

Jeg tenker at jo lenger opp i trinnene på skolen en kommer, jo mer relevant er det å bruke blogg i undervisningen. I ungdomsskolen kommer jo også kompetansemålet med å dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner inn. Da blir det veldig relevant å bruke bloggen som publikasjonsarena. I tillegg vil det som Britt Iren Hetland Haavik sier i sin artikkel bruk av blogg i undervisningen (Bedre skole 2012/1) være en del av vurderingsgrunnlaget. 
For kunst og håndverklærere vil også blogg kunne være en nyttig ressurs for å samle ulike typer ressurser for faget og linke seg til andre med samme interesse eller fagfelt.
Kilder: 
http://moldeklev.wordpress.com/2011/10/12/omvendt-undervisning-flipped-classroom/
http://www.utdanningsforbundet.no/Fagtidsskrift/--Bedre-Skole/Arkiv/2012/Nr-12009/
Lepperød, J., Kallestad, T & Gilje, Ø. (2013) Kunst, håndverk, teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar